Komunikaty

Więcej czasu na złożenie wniosku o dofinansowanie na inwestycje chroniące przed ASF lub powodzią

Do 29 marca Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wydłużyła termin składania wniosków o wsparcie na przeciwdziałanie ASF i powodziom.

Na finansowane z PROW 2014-2020 inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej do wykorzystania zostało blisko 200 mln zł. Wnioski o to wsparcie można składać jeszcze przez ponad miesiąc – do 29 marca 2021 r. Przypomnijmy, że nabór skierowany jest do dwóch grup beneficjentów:

Pierwszą są rolnicy, którzy chcą zabezpieczyć swoje gospodarstwa przed afrykańskim pomorem świń (ASF). Mogą oni otrzymać zwrot do 80 proc. kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 100 tys. złotych) inwestycji zapobiegających rozprzestrzenianiu się ASF.
W katalogu inwestycji znajdują się m. in. budowa (modernizacja) niecki dezynfekcyjnej, wyposażenie gospodarstwa w urządzenie do dezynfekcji, budowa ogrodzenia chlewni lub taka jej przebudowa, by trzoda była utrzymywana w odrębnych pomieszczeniach.

Drugą grupą są spółki wodne lub związki spółek wodnych, w których większość członków stanowią rolnicy posiadający grunty rolne. I tu można dostać zwrot do 80 proc. kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 1 mln złotych). Pomoc udzielana jest na inwestycje w sprzęt zmechanizowany służący do utrzymania w dobrym stanie urządzeń melioracji wodnych wykorzystywanych do celów ochrony gospodarstw przed skutkami powodzi i podtopień. Pieniądze można więc wykorzystać na przykład na zakup koparek, ciągników, rębaków do drewna, kos spalinowych czy kosiarek samojezdnych.

Wnioski o przyznanie pomocy można składać osobiście lub przez upoważnioną osobę
w oddziałach regionalnych lub biurach powiatowych ARiMR, poprzez platformę ePUAP
lub przesłać rejestrowaną przesyłką pocztową nadaną w placówce Poczty Polskiej.

Więcej informacji na stronie: www.arimr.gov.pl i pod numerem bezpłatnej infolinii:
800 38 00 84.

Kończy się nabór wniosków o pomoc na rozwój usług rolniczych

Jeszcze tylko do najbliższego poniedziałku, 15 lutego, można składać wnioski o przyznanie pomocy na „Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług rolniczych”, finansowanej z budżetu PROW na lata 2014-2020. Warto się pospieszyć, tym bardziej że można otrzymać wsparcie w wysokości nawet pół miliona złotych.

W ramach tego naboru Agencja otrzymała dotąd 772 wnioski na kwotę prawie 347 mln zł. W ramach dwóch poprzednich naborów zawarto z beneficjentami 1716 umów na kwotę prawie 714 mln zł.

Przypomnijmy, że o dofinansowanie inwestycji w rozwój przedsiębiorczości może ubiegać się osoba fizyczna, osoba prawna, a także mikro- lub małe przedsiębiorstwo, niemające osobowości prawnej. Warunkiem jest wykonywanie działalności gospodarczej obejmującej świadczenie usług dla gospodarstw rolnych przez okres co najmniej dwóch lat poprzedzających dzień złożenia wniosku w zakresie jednego z następujących kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności:

– 01.61.Z – Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną

– 01.62.Z – Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich

– 01.63.Z – Działalność usługowa następująca po zbiorach

Wnioskodawcy mogą liczyć na refundację do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, do których zalicza się m.in. koszty zakupu lub leasingu (zakończonego przeniesieniem prawa własności) nowych maszyn, narzędzi lub urządzeń do produkcji rolnej, aparatury pomiarowej i kontrolnej, sprzętu komputerowego i oprogramowania służących do zarządzania przedsiębiorstwem lub wspomagających sterowanie procesem świadczenia usług oraz opłaty za patenty i licencje. Dofinansowanie nie obejmuje zakupu nieruchomości, rzeczy używanych, jak również kosztów robót budowlanych, leasingu zwrotnego oraz podatku VAT. Limit pomocy na jednego beneficjenta wynosi maksymalnie 500 tys. zł.

Wnioski o pomoc przyjmują oddziały regionalne ARiMR właściwe ze względu na miejsce realizacji inwestycji. Można je składać osobiście lub przez upoważnioną osobę, albo przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce Poczty Polskiej. Wniosek można również wysłać w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem platformy e-PUAP.

Dopłaty do materiału siewnego płyną na konta rolników

Ponad 14,3 mln zł wypłaciła do tej pory Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach dopłat do materiału siewnego za rok 2020. Dla sześćdziesięciu procent z 63 tys. rolników, którzy ubiegali się o te płatności, wydano już decyzje o przekazaniu środków.

ARiMR rozpoczęła proces wydawania decyzji i przekazywania zleceń płatności
1 lutego, po tym, jak ukazało się rozporządzenie Rady Ministrów o wysokości stawek dopłat za rok 2020 do 1 hektara powierzchni gruntów ornych obsianych lub obsadzonych materiałem siewnym kategorii elitarny lub kwalifikowany. A wynoszą one:

  • 67,98 zł – w przypadku zbóż i mieszanek zbożowych lub mieszanek pastewnych sporządzonych z materiału siewnego gatunków lub odmian roślin zbożowych lub strączkowych wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 13 maja 2013 r.;
  • 108,77 zł – w przypadku roślin strączkowych;
  • 339,90 zł – w przypadku ziemniaków.

Do 8 lutego 2021 r. ARiMR wydała decyzje o przyznaniu dopłat dla blisko 38 tys. rolników – z 63 tys., którzy złożyli w ubiegłym roku wnioski – na łączną kwotę ponad 40,5 mln zł. Pieniądze otrzymało blisko 13,5 tys. rolników, którym Agencja przelała na konta bankowe w sumie ponad 14,3 mln zł.

Pula środków na dopłaty do materiału siewnego za 2020 r., które udzielane są w ramach pomocy de minimis w sektorze rolnym, wynosi 75 mln zł. Na wydanie decyzji o przyznaniu tych płatności ARiMR ma czas do 16 marca 2021 r.

KRUS zaprasza dzieci do udziału w XI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Bezpiecznie na wsi mamy – od 30 lat z KRUS wypadkom zapobiegamy”

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego organizuje XI Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci, który w 2021 roku przebiega pod hasłem „Bezpiecznie na wsi mamy – od 30 lat z KRUS wypadkom zapobiegamy” skierowany do uczniów szkół podstawowych z terenów wiejskich. Patronat honorowy nad konkursem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Celem Konkursu jest promowanie pozytywnego zachowania związanego z pracą i zabawą na terenie gospodarstwa rolnego oraz popularyzowanie Wykazu czynności szczególnie niebezpiecznych związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, których nie wolno powierzać dzieciom poniżej 16 lat

Uczestnik Konkursu wykonuje pracę plastyczną w formacie A3 (dwuwymiarową), w dowolnej technice, obrazującą sposoby zapobiegania wypadkom przy pracy w gospodarstwie rolnym oraz rolniczym chorobom zawodowym, od 30 lat upowszechniane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Na każdym etapie konkursu zgłoszone prace oceniane będą w podziale na dwie kategorie wiekowe (kl. 0-III i IV-VIII), według następujących kryteriów: zgodność z tematyką konkursu i jej trafne przedstawienie, oryginalność, pomysłowość w zobrazowaniu przesłania konkursu oraz walory estetyczne pracy. Uczestnik może zgłosić tylko jedną pracę plastyczną.

            Termin nadsyłania prac konkursowych do PT KRUS w Wołominie                               za pośrednictwem szkół upływa z dniem 31 marca 2021 r.

            Na stronie internetowej www.krus.gov.pl w zakładce „Bezpieczne dziecko w gospodarstwie rolnym” znaleźć można źródło wiedzy, z której dzieci dowiedzą się co można zrobić, żeby wspomóc rodziców w dbaniu o własne bezpieczeństwo. Tu znajdują się min.: film pt.: „Gra o zdrowie i bezpieczeństwo”, który zabierze dzieci na wirtualny spacer po gospodarstwie oraz szkolenie e-learningowe: „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”, w którym wraz z trojgiem sympatycznych dzieci poznać  można najczęściej występujące w gospodarstwach sytuacje niebezpieczne.

Więcej informacji na temat konkursu udzieli Placówka Terenowa KRUS w Wołominie

ul. Prądzyńskiego 1 (tel. 22 761 34 13, e-mail: iwona.kur@krus.gov.pl ).

Są pieniądze na kredyty preferencyjne dla rolników

8 lutego 2021 r. na internetowej platformie aplikacyjnej ARiMR udostępni współpracującym bankom na 2021 r. limity akcji kredytowej oraz środki na dopłaty do kredytów preferencyjnych.

Kredyty na wznowienie produkcji po klęskach żywiołowych (z linii K01, K02, DK01, DK02)

  • limit akcji kredytowej w wysokości 250 mln zł,
  • środki w kwocie 5 mln zł na dopłaty do oprocentowania w/w kredytów.

Kredyty z częściową spłatą kapitału na zakup użytków rolnych przez młodych rolników (z linii MRcsk)

  • środki w kwocie 8 mln zł na dopłaty do w/w kredytów.

Kredyty na sfinansowanie spłaty zadłużenia powstałego w związku z prowadzeniem działalności rolniczej (z linii KR)

  • limit akcji kredytowej w wysokości 50 mln zł,
  • środki w kwocie 0,7 mln zł na dopłaty do oprocentowania w/w kredytów.

O kredyty rolnicy mogą ubiegać się w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. i SGB-Banku S.A., a także w zrzeszonych i współpracujących z nimi Bankach Spółdzielczych oraz w bankach: BNP Paribas Bank Polska S.A., Santander Bank Polska S.A., Krakowskim Banku Spółdzielczym, Banku Spółdzielczym w Brodnicy.

Kredytów na sfinansowanie spłaty zadłużenia powstałego w związku z prowadzeniem działalności rolniczej (z linii KR) udzielają: Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. i SGB-Bank S.A., a także zrzeszone i współpracujące z nimi Banki Spółdzielcze.

Szczegółowe warunki i zasady udzielania kredytów są dostępne w zakładce „Pomoc krajowa”.

Ekonomia społeczna

Ekonomia społeczna to sfera aktywności obywatelskiej, która poprzez działalność ekonomiczną i działalność pożytku publicznego służy:

– integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych marginalizacją społeczną,

– tworzeniu miejsc pracy,

– świadczeniu usług społecznych użyteczności publicznej (na rzecz interesu ogólnego),

   – rozwojowi lokalnemu.

Podmioty działające w sferze ekonomii społecznej przynależą do czterech grup:

  1. Przedsiębiorstwa społeczne
  2. Podmioty reintegracyjne – służą reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Należą do nich: Zakłady Aktywności Zawodowej, Warsztaty Terapii Zajęciowej, Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej;
  3. Podmioty działające w sferze pożytku publicznego – prowadzą działalność ekonomiczną i zatrudniają pracowników, ale ich aktywność nie jest oparta na ryzyku ekonomicznym. To organizacje pozarządowe prowadzące działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego; podmioty te mogą stać się przedsiębiorstwami społecznymi, o ile podejmą działalność gospodarczą w pewnym zakresie, podejmując również zobowiązania statutowe odnośnie do dystrybucji zysku;
  4. Podmioty sfery gospodarczej, które tworzone były w związku z realizacją celu społecznego, bądź dla których leżący we wspólnym interesie cel społeczny jest racją bytu działalności komercyjnej. Są to podmioty, które nie posiadają wszystkich cech przedsiębiorstwa społecznego. Grupę tę można podzielić na cztery podgrupy:
  5. organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą, z której zyski wspierają realizację celów statutowych;
  6. zakłady aktywności zawodowej;
  7. spółdzielnie, których celem jest zatrudnienie;
  8. pozostałe spółdzielnie o charakterze konsumenckim i wzajemnościowym.

Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej: http://mcps.com.pl
 [zakładka ekonomia społeczna http://mcps.com.pl/kategoria/ekonomia-spoleczna/wydarzenia/ ]
oraz profilu Facebook, na których dostępne są bieżące informacje na temat mazowieckiej ekonomii społecznej.

LISTA JEDNOSTEK NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA DOSTĘPNEGO DLA MIESZKAŃCÓW POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO 2021

Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa zawiera dane jednostek nieodpłatnego poradnictwa uporządkowane według tematyki poradnictwa, w tym jednostek publicznych, jednostek niepublicznych działających na zlecenie oraz jednostek prowadzących działalność pożytku publicznego działających na zlecenie, którym powierzono zadania z zakresu poradnictwa specjalistycznego na podstawie odrębnych przepisów. Dane obejmują informacje o zakresie poradnictwa, kryteriach dostępu do usługi, nazwie jednostek, adresach i danych kontaktowych, w tym stronach internetowych i numerach telefonów, dniach i godzinach działalności oraz kryteria dostępu do usługi. Lista zawiera także wykaz krajowych infolinii tematycznych i innych form porad świadczonych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej jako form poradnictwa również łatwo dostępnego dla mieszkańców powiatu – podane jako ostatnie w danej kategorii tematycznej.

SPECJALISTYCZNE PORADNICTWO RODZINNE 2021

Punkt specjalistycznego poradnictwa rodzinnego

zasięg działania punktu: gminy Kobyłka, Poświętne i Wołomin

prowadzący Punkt:  Fundacja Ogarnij Emocje z Wołomina

siedziba Punktu:       Wołomin, ul. Żelazna pawilon 1b (piętro)

telefon:                       795-990-820 czynny w dni powszednie w godzinach 11.00 – 18.00

e-mail:                         ogarnij-emocje@wp.pl bez ograniczeń czasowych

Dyspozytor pełni dyżur:     

środa                 15.00 20.00

czwartek            11.00 16.00

piątek                10.00 – 13.00

Zgłoszenia przyjmowane są:

Zakres oferowanych usług:

  • psychoterapia indywidualna i par
  • pomoc psychologiczna
  • konsultacje wychowawcze pedagoga
  • poradnictwo socjalne

Zasady przyjęcia:

Telefon bądź e-mail z określeniem problemu lub wskazaniem specjalisty.

Osobisty kontakt w czasie dyżuru dyspozytora.

Zasady dojazdu do klienta:

Należy podać informację o problemie i przyczynie braku możliwości dojazdu do punktu poradnictwa rodzinnego oraz podać dokładny adres, numeru telefonu oraz wskazać specjalistę, który ma się udać do uczestnika projektu.

Dopuszcza się wspieranie poradnictwem specjalistycznym Beneficjenta w formie on-line po uprzednim uzgodnieniu tele-wsparcia.

Wizyty w punktach specjalistycznego poradnictwa rodzinnego są bezpłatne.

W sprawie działalności punktów można kontaktować się z Wydziałem Spraw Obywatelskich

Starostwa Powiatowego w Wołominie telefon: 22 346-11-04, e-mail: wso@powiat-wolominski.pl.

Ogłoszenie o naborze kandydatów na rachmistrzów do Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021

Wójt Gminy Poświętne jako Gminny Komisarz Spisowy ogłasza otwarty i konkurencyjny nabór kandydatów na rachmistrzów spisowych wykonujących czynności w ramach prac spisowych związanych
z przeprowadzeniem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w 2021 r. spisu powszechnego NSP 2021.

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021

Trwają prace organizacyjne i
przygotowawcze do Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021.

Spis będzie przeprowadzony od
1 kwietnia do 30 czerwca 2021 r.
 wg stanu na 30 marca 2021 r. godz. 24:00

Po raz
pierwszy w historii polskiej statystyki publicznej samospis internetowy będzie
obowiązkowy. Oczywiście jeśli ktoś (np. ze względu na zaawansowany wiek, stan
zdrowia czy niepełnosprawność) nie będzie się w stanie samospisać, pomogą mu w
tym rachmistrze – bezpośrednio i telefonicznie.

Na stronie internetowej https://spis.gov.pl w zakładce o spisie znajdują
się istotne informacje, w tym odpowiedzi na pytania czym jest spis oraz jakie
dane będą zbierane w ramach spisu.

https://spis.gov.pl/o-spisie/czym-jest-spis

https://spis.gov.pl/o-spisie/jakie-dane-bedziemy-zbierac

https://spis.gov.pl/o-spisie/bezpieczenstwo-danych