Komunikaty

Nakładka asfaltowa Międzypole- Szczepanek

Zgodnie z informacją otrzymaną od Wydziału Dróg Powiatowych:

od dnia 07.10.2025 r. od końca m. Szczepanek w stronę granicy z gm. Poświętne (na długości ok 900m) planowane są roboty drogowe związane z  wykonaniem nowej nakładki asfaltowej.

Przed przystąpieniem do robót będą ustawione znaki drogowe, informujące użytkowników drogi o występujących utrudnieniach w ruchu.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu będzie wprowadzony ruch wahadłowy.

Opóźnienie w rozpoczęciu robót może wystąpić w przypadku niesprzyjającej pogody,  awarii sprzętu skierowanego do wykonania prac lub innych czynników uniemożliwiających prawidłowe przeprowadzenie robót.

„Edukacja równych szans i wszechstronnego rozwoju.Rozwój edukacji włączającej w gminie Poświętne”

PROJEKT

Edukacja równych szans i wszechstronnego rozwoju.
Rozwój edukacji włączającej w gminie Poświętne

projekt realizowany w ramach programu regionalnego współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

Priorytet VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu

Działanie 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów

Program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027

Projekt realizowany jest przez:

Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA,

ul. Królowej Jadwigi 97, 30-209 Kraków,

w partnerstwie z

Gminą Poświętne,
ul. Krótka 1, 05-326 Poświętne

Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 r. do 30.06.2026 r.

Wartość projektu: 2 007 106,32 zł.

Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 1 003 553,16 zł.

Wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 701 959,56 zł.

CEL PROJEKTU

Głównym celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej, przez działania związane ze wsparciem szkół w realizacji edukacji włączającej, z wykorzystaniem wypracowanego w POWER 2014-2020 modelu „Dostępna szkoła” w zakresie wdrożenia standardu dostępności edukacyjno-społecznej przez:

  • objęcie wsparciem 326 uczniów (147 dz; 179 ch) z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w szczególności w niekorzystnej sytuacji, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce; uczniów/nic, którzy doświadczają ubóstwa, należących do mniejszości narodowościowych lub etnicznych, uczniów/nic z doświadczeniem migracji oraz uczniów/nic którzy dysponują szczególnymi zdolnościami; uczęszczających do 4 szkół podstawowych w woj. mazowieckim, powiecie wołomińskim, w Gminie Poświętne, poprzez:
  • realizację wsparcia psychologicznego, rozwijanie kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych, realizację wsparcia terapeutycznego, przeprowadzenie zaj dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz doradztwa zawodowego;
  • zapewnienie uczniom/com pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej oraz przygotowania ich do wspólnej edukacji z kolegami/koleżankami z SPE, w szczególności z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałania zachowaniom dyskryminacyjnym;
  • podniesienie kompetencji 88 osób (80 K; 8 M) z kadry szkół przez realizację szkoleń;
  • objęcie wsparciem 261 os.(222 K; 39 M) -rodziców/opiekunów prawnych uczniów/nic;
  • doposażenie szkół w nowoczesne pomoce i sprzęt ICT zwiększające dostępność szkół do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

w okresie od 01.09.2025r. do 30.06.2026r.

CELE SZCZEGÓŁOWE – EFEKTY

  • Złagodzenie zdiagnozowanych dysfunkcji u 33 uczniów (15 dz; 18 ch) z niepełnosprawnościami i o SPE przez zrealizowanie: wsparcia psychologicznego; warsztatów kompetencji miękkich; zaj. rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne; warsztatów rozwoju kompetencji społecznych dla osób z mniejszości narodowych.
  • Zmniejszenie bądź wyeliminowanie zdiagnozowanych deficytów lub zaburzeń u 110 uczniów (55 dz; 55 ch) ze SPE w tym z niepełnosprawnościami przez zrealizowanie wsparcia terapeutycznego w postaci zajęć: terapia wyrównawcza; warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów/nic z zaburzeniami przetwarzania bodźców; ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia; terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka; terapia ręki; zajęcia z balbutologopedii; wsparcie terapeutyczne dla uczniów/nic z zaburzeniami słuchu; zajęcia z kinezyterapii; artterapia.
  • Rozwinięcie kompetencji kluczowych z zakresu rozumienia i tworzenia informacji, technologii informacyjno-komunikacyjnych, językowych i umiejętności szybkiego uczenia się u 90 uczniów (38 dz; 52 ch) szczególnie uzdolnionych przez zrealizowanie dodatkowych zajęć rozwijających tj.: robotyka i programowanie; sztuczna inteligencja; modelowanie i druk 3D; kreatywność; umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji; technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania; zajęć językowych zakończonych egzaminem zewnętrznym; zajęć z informatyki zakończonych egzaminem zewnętrznym.
  • Rozwinięcie u 8 uczniów (4 dz; 4 ch) właściwych postaw niezbędnych na rynku pracy i umiejętności doboru właściwej ścieżki edukacyjnej przez zrealizowanie zajęć z doradztwa zawodowego.
  • Rozwinięcie kompetencji kluczowych matematyczno-przyrodniczych oraz umiejętności logicznego myślenia, personalnych i artystycznych u 85 uczniów (35 dz; 50 ch) szczególnie uzdolnionych przez zrealizowanie dodatkowych zajęć rozwijających w zakresie: eksperymenty i badania; logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne; symulacyjne gry biznesowe; szachy; koło podróżnicze; teatr w szkole; gry matematyczne; rumikub; warsztaty twórczości plastycznej.
  • Podniesienie wiedzy i zwiększenie świadomości u 261 rodziców (222 K; 39M) w zakresie właściwego wspierania edukacji i rozwoju swoich dzieci.
  • Wzrost kompetencji zawodowych u 88 nauczycieli (80 K; 8 M) przez zrealizowanie szkoleń/zajęć rozwijających ich umiejętności i kompetencje wychowawcze w zakresie edukacji włączającej.
  • Przeprowadzenie działań integracyjnych przez zorganizowanie pikników integracyjnych i wspólnych działań z uczniami ze szkół specjalnych.
  • Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie w nowoczesne pomoce dydaktyczne i sprzęt ICT.

RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO W PROJEKCIE

W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:

  • uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,
  • rodziców / opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,
  • nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń.

Dla uczniów i uczennic przewidziano wsparcie w postaci następujących zajęć:

  1. Zajęcia dla uczniów/nic o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w tym do uczniów/nic z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia psychologicznego, kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych:
  2. Wsparcie psychologiczne (zajęcia indywidualne) – wymiar: 5 h/osobę, 20 osób;
  3. Warsztaty kompetencji miękkich (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 20 osób;
  4. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne – wymiar: 25 h/grupę, 19 osób;
  5. Warsztaty rozwoju kompetencji społecznych dla osób obcego pochodzenia – wymiar: 15 h/grupę, 8 osób.
  • Wsparcie terapeutyczne – dodatkowe zajęcia specjalistyczne:
  • Terapia wyrównawcza – wymiar: 25 h/grupę, 73 osoby;
  • Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u ucz. z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 23 osoby;
  • Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 15 osób;
  • Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia zajęcia grupowe) – wymiar: 25 h/grupę, 8 osób;
  • Terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka (zajęcia indywidualne) – wymiar: 25 h/grupę, 20 osób;
  • Terapia ręki (zajęcia indywidualne) – wymiar: 10 h/osobę, 17 osób;
  • Zajęcia z balbutologopedii (zajęcia indywidualne) – wymiar: 25 h/osobę, 22 osoby;
  • Wsparcie terapeutyczne – rozwijanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej – wymiar: 25 h/grupę, 24 osoby;
  • Zajęcia z kinezyterapii (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 4 osoby;
  • Zajęcia z kinezyterapii (zajęcia grupowe) – wymiar: 20 h/grupę, 8 osób;
  • Artterapia – wymiar: 25 h/grupę, 6 osób.
  • Zajęcia dla uczniów/nic uzdolnionych rozwijające kompetencje kluczowe z zakresu rozumienia i tworzenia informacji, technologii informacyjno- komunikacyjnych, językowych i umiejętności szybkiego uczenia się. Doradztwo zawodowe:
  • Zajęcia rozwijające kreatywność, umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji – wymiar: 25 h/grupę, 16 osób;
  • Robotyka i programowanie – wymiar: 25 h/grupę, 33 osoby;
  • Sztuczna inteligencja – wymiar: 25 h/grupę, 26 osób;
  • Modelowanie i druk 3D – wymiar: 25 h/grupę, 15 osób;
  • Zajęcia z informatyki zakończone egzaminem zewnętrznym zgodnym z DIGCOMP i certyfikatem-wymiar: 120 h/ grupę, 9 osób;
  • Zajęcia rozwijające z języka angielskiego lub języka niemieckiego zakończone egzaminem zewnętrznym TELC/TOEIC/TGLS lub równoważnym – wymiar: 120 h/ grupę, 70 osób;
  • Zajęcia z technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania – wymiar: 25 h/grupę, 23 osoby;
  • Indywidualne doradztwo zawodowe – wymiar: 5 h/osobę, 8 osób.
  • Zajęcia dla uczniów/nic uzdolnionych rozwijające kompetencje kluczowe matematyczno-przyrodnicze. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, personalnych i artystycznych:
    • Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne – wymiar: 25 h/ grupę, 16 osób;
    • Gry i zabawy matematyczne – wymiar: 25 h/grupę, 15 osób;
    • Warsztaty – Symulacyjne gry biznesowe – wymiar: 20 h/grupę, 16 osób;
  • Rummikub – jak logicznie myśleć? – wymiar: 25 h/grupę, 21 osób;
    • Zajęcia eksperymentalne i badawcze – wymiar: 25 h/grupę, 28 osób;
    • Koło podróżnicze – kształcenie umiejętności planowania i sprawczości – wymiar: 20 h/grupę, 19 osób;
    • Teatr w szkole – rozwijanie umiejętności personalnych – wymiar: 20 h/grupę, 13 osób;
    • Artyście w tym do twarzy – warsztaty twórczości plastycznej – wymiar: 20 h/grupę, 12 osób.

Dla rodziców / opiekunów prawnych  przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących warsztatów:

 (zajęcia grupowe, wymiar: 3 h/grupę)

  • Warsztaty – „Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne – nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija?” – 84 osoby;
  • Warsztaty – „Trening skutecznego i empatycznego rodzica” – 62 osoby;
  • Warsztaty – „Ćwiczenia lewopółkulowe, które usprawnią zdolności poznawcze dziecka” – 48 osób;
  • Warsztaty – „Depresja nastolatka – jak możesz pomóc swojemu dziecku?” – 85 osób;
  • Warsztaty – „Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi?” – 94 osoby;
  • Warsztaty – „Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna?” – 67 osób;
  • Warsztaty – „Moje dziecko nie chce się uczyć – jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy?” – 67 osób;
  • Warsztaty – „Krótko o dyscyplinie w domu” – 93 osoby.

Dla nauczycieli i nauczycielek przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących szkoleń:

  • Zadania pedagoga specjalnego w szkole – wymiar: 5 h/grupę, 15 osób;
  • Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce ogólnodostępnej – wszystko, co musisz wiedzieć – wymiar: 5 h/grupę, 17 osób;
  • Zajęcia rewalidacyjne – od planowania po dokumentację – wymiar: 5 h/grupę, 22 osoby;
  • Edukacja włączająca w praktyce szkolnej – jak się do niej przygotować i jak dostosować program edukacji – wymiar: 5 h/grupę, 30 osób;
  • Edukacja włączająca co to oznacza dla nauczyciela? – wymiar: 5 h/grupę, 41 osób;
  • Nauczyciel wspomagający – rola, zadania i dokumentacja – wymiar: 5 h/grupę, 14 osób;
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: od planowania po dokumentację – wymiar: 5 h/grupę, 13 osób;
  • ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z najnowszymi przepisami – kogo obejmuje, kto jej udziela i jakie ma formy? – wymiar: 5 h/grupę, 17 osób;
  • IPET i WOPFU – jak je przygotować krok po kroku zgodnie z najnowszymi wytycznymi? – wymiar: 5 h/grupę, 48 osób;
  • Edukacja inkluzyjna – jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów – wymiar: 5 h/grupę, 44 osoby;
  • Uczeń niepełnosprawny intelektualnie-poznaj sprawdzone metody pracy – wymiar: 5 h/grupę, 9 osób;
  • Metody pracy z autystycznym uczniem – praktyczne porady – wymiar: 5 h/grupę, 18 osób;
  • Uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną – organizacja kształcenia specjalnego w realiach szkoły masowej – wymiar: 5 h/grupę, 15 osób;
  • Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – wymiar: 12 h/grupę, 5 osób;
  • Jak prawidłowo dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w placówce? – wymiar: 5 h/grupę, 53 osoby.

W ramach wsparcia realizowane będą także działania integracyjne:

  • Organizacja pikników integracyjnych w każdej ze szkół objętych projektem

REKRUTACJA

Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącach: wrzesień – październik 2025 r.

Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne – niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.

Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:

  • szkół objętych wsparciem
  • Wnioskodawcy – Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA
  • Partnera – Gmina Poświętne

Kwalifikacja do Projektu

Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Edukacja równych szans i wszechstronnego rozwoju. Rozwój edukacji włączającej w gminie Poświętne”.

Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.

SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM

v

Szkoła Podstawowa im. por. Stanisława Lecha w Poświętnem
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Poświętnem
Cygów ul. Szkolna 20, 05-326 Poświętne

tel. 25 752 03 63

v

Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Nowych Ręczajach
 należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nowych Ręczajach
Nowe Ręczaje 20a, 05-326 Poświętne

tel. 500 434 208

v

Szkoła Podstawowa w Międzylesiu
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Międzylesiu
Międzyleś 12a, 05-326 Poświętne

tel. 25 799 16 56

v

Szkoła Podstawowa im. mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Zabrańcu
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabrańcu
ul. ks. Wł. Skonieckiego 8, 05-079 Zabraniec

tel. 22 799 94 82

v

Kontakt

Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA

ul. Królowej Jadwigi 97

30-209 Kraków

Telefon: 12 431 07 05

Gmina Poświętne

Ul. Krótka 1

05-326 Poświętne

Telefon: 25 752 03 80

HASHTAGI: 

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie 

Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)

Szkolenie dla Kół Gospodyń Wiejskich pt.„Sprawozdawczość oraz prawne aspekty działalności kół gospodyń wiejskich”

Serdecznie zapraszamy na szkolenie dla Kół Gospodyń Wiejskich pt.

„Sprawozdawczość oraz prawne aspekty działalności kół gospodyń wiejskich”,

które odbędzie się w dniu 22 września 2025 r. od godz. 9:00 w formie online na platformie Microsoft Teams.

Szkolenie jest współorganizowane z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Mazowieckim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego.

W programie m.in.:

  • prawne aspekty zakładania i prowadzenia KGW, statut i rejestracja w ARiMR,
  • dokumentacja działalności, obowiązki zarządu i członków,
  • działalność zarobkowa i sprawozdawczość finansowa,
  • zasady prowadzenia uproszczonej ewidencji, CIT-8, sprzedaż i kasa fiskalna,
  • przepisy sanitarne, weterynaryjne, handlowe,
  • ochrona danych osobowych i standardy ochrony małoletnich,
  • panel pytań i odpowiedzi.

Szkolenie poprowadzi Andrzej Rybus-Tołłoczko – doświadczony trener w zakresie prawa i funkcjonowania KGW.

Link do spotkania na platformie Teams zostanie przesłany uczestnikom 48 godzin przed planowanym rozpoczęciem szkolenia.

Formularz rejestracyjny znajduje się pod tym linkiem: 

https://forms.gle/h3y6hM2GLsytRGe4A

Pozdrawiam

Izabella Sasin

Prezes Fundacji Ogarnij Emocje

kontakt;
tel. 795990820

Próba syren

Przypominamy o próbie syren przeprowadzonej przez WCZK, która odbędzie się 12.08.2025 w godzinach 10.30-10.45. Następnie o godzinie 11:00 zostanie przeprowadzona próba syren przez PCZK

Przypominamy o próbie syren przeprowadzonej przez WCZK, która odbędzie się 12.08.2025 w godzinach 10.30-10.45. Następnie o godzinie 11:00 zostanie przeprowadzona próba syren przez PCZK

6 edycji Budżetu Obywatelskiego Mazowsza

6 edycji Budżetu Obywatelskiego Mazowsza

Trwa głosowanie na projekty w ramach 6. edycji Budżetu Obywatelskiego Mazowsza.
Spośród 362 projektów każdy mieszkaniec województwa może wybrać dwa: jeden z puli ogólnowojewódzkiej, a drugi z puli podregionalnej. Głosowanie odbywa się na stronie: bom.mazovia.pl i trwa od 25 lipca do 7 września 2025 r.

ZAPROSZENIE DLA NGO NA SPOTKANIE INFORMACYJNE DOTYCZĄCE KONKURSU GRANTOWEGO

Szanowni Państwo,

w imieniu Starosty Wołomińskiego oraz Stowarzyszenia BORIS zapraszamy na spotkanie informacyjne dotyczące nowego konkursu grantowego „Mazowsze Lokalnie Odporne” (MLO).  Konkurs, realizowany w ramach rządowego programu Moc Małych Społeczności Narodowego Instytutu Wolności, skierowany jest do wszystkich organizacji i osób, którzy chcą wzmacniać swoją społeczność i budować jej odporność na sytuacje kryzysowe. Spotkanie odbędzie się w dniu 11 sierpnia br. w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Wołominie (ul. Prądzyńskiego 3, wejście D, II piętro) od godz. 15.00.

Ostatnie lata udowodniły, jak ważna jest ustawiczna wrażliwość i gotowość do działania w chwilach zagrożenia. Dobitnie pokazały to takie kryzysy, jak wojna w Ukrainie, pandemia, czy powodzie. Poprzez program MLO chcemy wzmocnić lokalne środowiska finansowo i kompetencyjnie, dając im narzędzia do lepszego przygotowania się na istniejące i przyszłe zagrożenia. W ramach konkursu można uzyskać do 12 000 zł finansowania na lokalne inicjatywy społeczne zwiększające odporność wspólnot na kryzysy, w tym na rozwój NGO i grup nieformalnych poprzez zakup sprzętu i usług rozwojowych. Co ważne, w konkursie mogą wziąć udział nie tylko małe i średnie organizacje pozarządowe (których średni roczny przychód z trzech ostatnich zamkniętych lat budżetowych nie przekroczył 200 000 zł), ale też grupy nieformalne. Więcej informacji: mazowszelokalnie.pl

Spotkanie będzie okazją do zainspirowania się przykładami podobnych działań oraz przedyskutowania nasuwających się pytań i wątpliwości. Wskażemy również efektywne sposoby sformułowania treści fiszki projektowej.

Przekażemy informacje o innym konkursie grantowym, który aktualnie prowadzi nasze Stowarzyszenie, mianowicie „Splot Wartości” (termin składania wniosków upływa 28 sierpnia br.).   

Z poważaniem,

Zbigniew Wejcman

Animator MLO

Letnie spotkania informacyjne o KSeF. Bądź na bieżąco

Od 10 lipca rusza cykl spotkań informacyjnych dotyczących wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

  • Z ekspertami możesz spotkać się on-line lub w najbliższym urzędzie skarbowym.
  • Masz pytania, wątpliwości – czekamy na Ciebie!
    Co to jest KSeF?
    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to system teleinformatyczny, który umożliwia wystawianie i otrzymywanie faktur drogą elektroniczną (faktur ustrukturyzowanych). System ten dotyczy transakcji dokonanych przez podmioty posiadające siedzibę działalności gospodarczej na terenie Polski.
    Wdrożenie KSeF?
    Ministerstwo Finansów zaproponowało etapowe wejście w życie obowiązkowego wystawiania faktur w KSeF:
  • od 1 lutego 2026 r. dla dużych podatników (o wartości sprzedaży za 2024 r. przekraczającej 200 mln zł wraz z podatkiem),
  • od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców,
    W przypadku najmniejszych podatników, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie), termin wdrożenia zostanie odroczony do 1 stycznia 2027 r.
    Środowisko testowe
    Od 30 września 2025 r. będzie można testować interfejs programistyczny (API) z KSeF 2.0 (czyli udostępnionej do użytkowania od 1 lutego 2026 r.) w sposób otwarty przez wszystkich integratorów i duże firmy.
    Natomiast od listopada 2025 r. planowane jest udostępnienie testowej wersji Aplikacji Podatnika KSeF 2.0, by wszyscy przedsiębiorcy mogli poznać rozwiązania i funkcjonalności systemu.
    Spotkania informacyjne
    Mazowiecka KAS zaprasza na Letnie spotkania informacyjne o KSeF, podczas których poruszymy takie zagadnienia, jak m.in.
  • wprowadzenie do KSeF,
  • uwierzytelnianie i autoryzacja w KSeF,
  • faktura ustrukturyzowana w KSeF,
  • wprowadzenie do aplikacji KSeF.
    Spotkania będą odbywały się cyklicznie do końca sierpnia br.
  • w czwartki w godz. 10.00-12.00 spotkania on-line – 10 i 24 lipca oraz 7 i 21 sierpnia.
  • w poniedziałki w godz. 10.00 -12.00 spotkania stacjonarne w siedzibach wszystkich mazowieckich urzędów skarbowych – 14 i 28 lipca oraz 11 i 25 sierpnia.
    Spotkanie jest otwarte, dlatego nie ma potrzeby wcześniejszej rejestracji. Aby dołączyć do spotkania wystarczy kliknąć w Link
    Pierwsze z zaplanowanych spotkań stacjonarnych odbędzie się 14 lipca 2025 r. w godz. 10.00 – 12.00 w siedzibie Urzędu Skarbowego w Wołominie 05-200 Wołomin, ul. Przejazd 2, pokój nr 213.
    Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematyką KSeF.
    O szczegółach i terminach kolejnych spotkań będziemy Państwu przypominać w następnych komunikatach.
    Więcej informacji dotyczących Letnich spotkań informacyjnych o KSeF znajdą Państwo na naszej stronie internetowej https://www.mazowieckie.kas.gov.pl/izba-administracji-skarbowej-w-warszawie

V edycja konkursu „Renowacja Roku Zabytków Mazowsza”

Samorząd Województwa Mazowieckiego zaprasza osoby posiadające zabytki nieruchome z terenu województwa mazowieckiego, przy których zostały przeprowadzone prace zakończone po 1 stycznia 2022 r. do udziału w piątej edycji konkursu „Renowacja Roku Zabytków Mazowsza”. Zgłoszenia można przesyłać do 28 lipca 2025 r. Na laureatów czekają nagrody pieniężne – aż do 20 tys. złotych – w dwóch kategoriach: rejestr zabytków i gminna ewidencja zabytków.

Celem inicjatywy jest promowanie dobrych praktyk konserwatorskich i zwiększanie świadomości społecznej na temat wartości lokalnego dziedzictwa.

Regulamin, formularz zgłoszeniowy i wszelkie informacje dostępne są na stronie: https://mazovia.pl/pl/bip/zalatw-sprawe/kultura-i-turystyka/dziedzictwo/renowacja-roku-zabytkow-mazowsza/renowacja-roku-zabytkow-mazowsza-v-edycja-konkursu.html

Kończy się okres przejściowy w programie Czyste Powietrze w naborze trwającym od 31.03.2025 r. Złóż wniosek do końca lipca

W marcu 2025 r. ruszył nowy nabór w programie Czyste Powietrze, a dla osób, które poniosły koszty inwestycji jeszcze przed jego uruchomieniem, wprowadzono okres przejściowy. Trwa on cztery miesiące – do końca lipca – i umożliwia uzyskanie dofinansowania na wydatki kwalifikowane od 28 maja 2024 r. Po tym terminie ta możliwość przestaje obowiązywać.

Ostatni dzwonek – kończy się wyjątkowy okres wsparcia

Jeszcze tylko do końca lipca br. trwa tzw. okres przejściowy w nowej wersji programu Czyste Powietrze. Został on uruchomiony 31 marca 2025 r. i daje możliwość uzyskania dotacji za wydatki poniesione już od 28 maja 2024 r. To propozycja dla tych, którzy z różnych powodów nie zdążyli złożyć wniosku o dofinansowanie przed zawieszeniem poprzedniego naboru.

Od 1 sierpnia termin ponoszenia kosztów kwalifikowanych w nowym programie Czyste Powietrze będzie liczony według zasady: nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie. Koszty poniesione wcześniej, jak i przed oddaniem budynku do użytkowania, nie będą kwalifikowane.

Najpierw termomodernizacja, potem gaz – to klucz do pełnego wsparcia

Ci, którzy czekają na ponowne uruchomienie naboru dotyczącego dofinansowania na gaz, już wkrótce, w połowie lipca, będą mieli taką możliwość. Aby móc z tego w pełni skorzystać, należy najpierw złożyć wniosek w ramach obecnego okresu przejściowego na wydatki związane np. z ociepleniem budynku, wymianą okien i drzwi lub wentylacją. Dopiero wtedy będzie można złożyć drugi wniosek – tym razem o dotację na gaz, gdy nabór zostanie wznowiony w połowie lipca w ramach starszej wersji programu obowiązującej w 2024 r.

Odwrotna kolejność? Będą ograniczenia

Warto pamiętać: jeśli jako pierwszy zostanie złożony wniosek o dotację na gaz, a nie ten dotyczący termomodernizacji w nowym naborze, skorzystanie z kolejnego naboru będzie możliwe dopiero po zakończeniu i rozliczeniu tej inwestycji. Odwrotna kolejność – czyli najpierw termomodernizacja (wniosek w nowej wersji programu), potem gaz (wniosek w poprzedniej wersji programu) – pozwala uniknąć tych ograniczeń.

czystepowietrze.gov.pl

***

W skrócie:

Jak połączyć dotacje z dwóch naborów w programie Czyste Powietrze?

Możliwe jest połączenie dwóch dotacji dla jednego budynku:

  • z naboru od 31.03.2025 r. (nowe zasady – tutaj skorzystaj z okresu przejściowego i możliwości rozliczenia kosztów termomodernizacji poniesionych od 28 maja 2024 r.),
  • z wznowionego naboru – w połowie lipca – dotyczącego kotłów gazowych.

Kolejność składania wniosków ma ogromne znaczenie:

Jeśli poniosłeś koszty termomodernizacji w 2024 r.:

  • Najpierw złóż wniosek w naborze od 31.03.2025 r. do końca lipca,
  • Następnie złóż wniosek w starszej wersji programu na dofinansowanie do źródła gazowego zamontowanego w 2024 r. (nabór w połowie lipca).

Jeśli planujesz termomodernizację dopiero w przyszłości:

  • Jeśli najpierw złożysz wniosek w naborze na źródła gazowe – musisz zakończyć i rozliczyć to przedsięwzięcie, by złożyć kolejny wniosek w naborze trwającym od 31.03.2025 r.

Uwaga: wnioski składane w naborze na dofinansowanie do źródła gazowego zamontowanego w 2024 r. nie będą wymagały rozliczenia wcześniejszego wniosku o dofinansowanie do termomodernizacji. Pamiętaj jednak o odpowiedniej kolejności składania wniosków.