Komunikaty
„PRZYJAZNA SZKOŁA”

Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027
Grupa docelowa:
Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają warunki określone w Programie.
Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w polskich szkołach, ich polskich rówieśników, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli.
Cel Programu:
Głównym celem Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Zakres wsparcia:
„Pomoc asystenta” – dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy Prawo oświatowe. Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów, funkcjonujących w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównanie szans edukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.
„Dobrostan społeczności szkolnej”, którego celem jest realizacja różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej, w tym:
- wsparcie dla uczniów – konsultacje specjalistyczne, specjalistyczna pomoc psychologiczna, doradztwo zawodowe,
- wsparcie rodziców lub opiekunów uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych,
- wsparcie kadr systemu oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.
„Doskonalenie kadr systemu oświaty”, którego celem jest doskonalenie i podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty, m.in. poprzez szkolenia kadry systemu oświaty w zakresie:
- wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa,
- pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa,
- wspierania włączenia uczniów i uczennic,
- wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.
Wartość wsparcia: 499 903 491,80 zł
Wysokość wkładu funduszy europejskich: 412 513 516,80 zł
Nakładka asfaltowa Międzypole- Szczepanek
Zgodnie z informacją otrzymaną od Wydziału Dróg Powiatowych:
od dnia 07.10.2025 r. od końca m. Szczepanek w stronę granicy z gm. Poświętne (na długości ok 900m) planowane są roboty drogowe związane z wykonaniem nowej nakładki asfaltowej.
Przed przystąpieniem do robót będą ustawione znaki drogowe, informujące użytkowników drogi o występujących utrudnieniach w ruchu.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu będzie wprowadzony ruch wahadłowy.
Opóźnienie w rozpoczęciu robót może wystąpić w przypadku niesprzyjającej pogody, awarii sprzętu skierowanego do wykonania prac lub innych czynników uniemożliwiających prawidłowe przeprowadzenie robót.
„Edukacja równych szans i wszechstronnego rozwoju.Rozwój edukacji włączającej w gminie Poświętne”

PROJEKT
„Edukacja równych szans i wszechstronnego rozwoju.
Rozwój edukacji włączającej w gminie Poświętne”
projekt realizowany w ramach programu regionalnego współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Priorytet VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu
Działanie 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów
Program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Projekt realizowany jest przez:
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA,
ul. Królowej Jadwigi 97, 30-209 Kraków,
w partnerstwie z
Gminą Poświętne,
ul. Krótka 1, 05-326 Poświętne
Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 r. do 30.06.2026 r.
Wartość projektu: 2 007 106,32 zł.
Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 1 003 553,16 zł.
Wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 701 959,56 zł.
Głównym celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej, przez działania związane ze wsparciem szkół w realizacji edukacji włączającej, z wykorzystaniem wypracowanego w POWER 2014-2020 modelu „Dostępna szkoła” w zakresie wdrożenia standardu dostępności edukacyjno-społecznej przez:
- objęcie wsparciem 326 uczniów (147 dz; 179 ch) z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w szczególności w niekorzystnej sytuacji, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce; uczniów/nic, którzy doświadczają ubóstwa, należących do mniejszości narodowościowych lub etnicznych, uczniów/nic z doświadczeniem migracji oraz uczniów/nic którzy dysponują szczególnymi zdolnościami; uczęszczających do 4 szkół podstawowych w woj. mazowieckim, powiecie wołomińskim, w Gminie Poświętne, poprzez:
- realizację wsparcia psychologicznego, rozwijanie kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych, realizację wsparcia terapeutycznego, przeprowadzenie zaj dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz doradztwa zawodowego;
- zapewnienie uczniom/com pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej oraz przygotowania ich do wspólnej edukacji z kolegami/koleżankami z SPE, w szczególności z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałania zachowaniom dyskryminacyjnym;
- podniesienie kompetencji 88 osób (80 K; 8 M) z kadry szkół przez realizację szkoleń;
- objęcie wsparciem 261 os.(222 K; 39 M) -rodziców/opiekunów prawnych uczniów/nic;
- doposażenie szkół w nowoczesne pomoce i sprzęt ICT zwiększające dostępność szkół do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
w okresie od 01.09.2025r. do 30.06.2026r.
CELE SZCZEGÓŁOWE – EFEKTY
- Złagodzenie zdiagnozowanych dysfunkcji u 33 uczniów (15 dz; 18 ch) z niepełnosprawnościami i o SPE przez zrealizowanie: wsparcia psychologicznego; warsztatów kompetencji miękkich; zaj. rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne; warsztatów rozwoju kompetencji społecznych dla osób z mniejszości narodowych.
- Zmniejszenie bądź wyeliminowanie zdiagnozowanych deficytów lub zaburzeń u 110 uczniów (55 dz; 55 ch) ze SPE w tym z niepełnosprawnościami przez zrealizowanie wsparcia terapeutycznego w postaci zajęć: terapia wyrównawcza; warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów/nic z zaburzeniami przetwarzania bodźców; ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia; terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka; terapia ręki; zajęcia z balbutologopedii; wsparcie terapeutyczne dla uczniów/nic z zaburzeniami słuchu; zajęcia z kinezyterapii; artterapia.
- Rozwinięcie kompetencji kluczowych z zakresu rozumienia i tworzenia informacji, technologii informacyjno-komunikacyjnych, językowych i umiejętności szybkiego uczenia się u 90 uczniów (38 dz; 52 ch) szczególnie uzdolnionych przez zrealizowanie dodatkowych zajęć rozwijających tj.: robotyka i programowanie; sztuczna inteligencja; modelowanie i druk 3D; kreatywność; umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji; technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania; zajęć językowych zakończonych egzaminem zewnętrznym; zajęć z informatyki zakończonych egzaminem zewnętrznym.
- Rozwinięcie u 8 uczniów (4 dz; 4 ch) właściwych postaw niezbędnych na rynku pracy i umiejętności doboru właściwej ścieżki edukacyjnej przez zrealizowanie zajęć z doradztwa zawodowego.
- Rozwinięcie kompetencji kluczowych matematyczno-przyrodniczych oraz umiejętności logicznego myślenia, personalnych i artystycznych u 85 uczniów (35 dz; 50 ch) szczególnie uzdolnionych przez zrealizowanie dodatkowych zajęć rozwijających w zakresie: eksperymenty i badania; logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne; symulacyjne gry biznesowe; szachy; koło podróżnicze; teatr w szkole; gry matematyczne; rumikub; warsztaty twórczości plastycznej.
- Podniesienie wiedzy i zwiększenie świadomości u 261 rodziców (222 K; 39M) w zakresie właściwego wspierania edukacji i rozwoju swoich dzieci.
- Wzrost kompetencji zawodowych u 88 nauczycieli (80 K; 8 M) przez zrealizowanie szkoleń/zajęć rozwijających ich umiejętności i kompetencje wychowawcze w zakresie edukacji włączającej.
- Przeprowadzenie działań integracyjnych przez zorganizowanie pikników integracyjnych i wspólnych działań z uczniami ze szkół specjalnych.
- Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie w nowoczesne pomoce dydaktyczne i sprzęt ICT.
RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO W PROJEKCIE
W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:
- uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,
- rodziców / opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,
- nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń.
Dla uczniów i uczennic przewidziano wsparcie w postaci następujących zajęć:
- Zajęcia dla uczniów/nic o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w tym do uczniów/nic z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia psychologicznego, kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych:
- Wsparcie psychologiczne (zajęcia indywidualne) – wymiar: 5 h/osobę, 20 osób;
- Warsztaty kompetencji miękkich (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 20 osób;
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne – wymiar: 25 h/grupę, 19 osób;
- Warsztaty rozwoju kompetencji społecznych dla osób obcego pochodzenia – wymiar: 15 h/grupę, 8 osób.
- Wsparcie terapeutyczne – dodatkowe zajęcia specjalistyczne:
- Terapia wyrównawcza – wymiar: 25 h/grupę, 73 osoby;
- Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u ucz. z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 23 osoby;
- Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 15 osób;
- Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia zajęcia grupowe) – wymiar: 25 h/grupę, 8 osób;
- Terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka (zajęcia indywidualne) – wymiar: 25 h/grupę, 20 osób;
- Terapia ręki (zajęcia indywidualne) – wymiar: 10 h/osobę, 17 osób;
- Zajęcia z balbutologopedii (zajęcia indywidualne) – wymiar: 25 h/osobę, 22 osoby;
- Wsparcie terapeutyczne – rozwijanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej – wymiar: 25 h/grupę, 24 osoby;
- Zajęcia z kinezyterapii (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 4 osoby;
- Zajęcia z kinezyterapii (zajęcia grupowe) – wymiar: 20 h/grupę, 8 osób;
- Artterapia – wymiar: 25 h/grupę, 6 osób.
- Zajęcia dla uczniów/nic uzdolnionych rozwijające kompetencje kluczowe z zakresu rozumienia i tworzenia informacji, technologii informacyjno- komunikacyjnych, językowych i umiejętności szybkiego uczenia się. Doradztwo zawodowe:
- Zajęcia rozwijające kreatywność, umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji – wymiar: 25 h/grupę, 16 osób;
- Robotyka i programowanie – wymiar: 25 h/grupę, 33 osoby;
- Sztuczna inteligencja – wymiar: 25 h/grupę, 26 osób;
- Modelowanie i druk 3D – wymiar: 25 h/grupę, 15 osób;
- Zajęcia z informatyki zakończone egzaminem zewnętrznym zgodnym z DIGCOMP i certyfikatem-wymiar: 120 h/ grupę, 9 osób;
- Zajęcia rozwijające z języka angielskiego lub języka niemieckiego zakończone egzaminem zewnętrznym TELC/TOEIC/TGLS lub równoważnym – wymiar: 120 h/ grupę, 70 osób;
- Zajęcia z technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania – wymiar: 25 h/grupę, 23 osoby;
- Indywidualne doradztwo zawodowe – wymiar: 5 h/osobę, 8 osób.
- Zajęcia dla uczniów/nic uzdolnionych rozwijające kompetencje kluczowe matematyczno-przyrodnicze. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, personalnych i artystycznych:
- Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne – wymiar: 25 h/ grupę, 16 osób;
- Gry i zabawy matematyczne – wymiar: 25 h/grupę, 15 osób;
- Warsztaty – Symulacyjne gry biznesowe – wymiar: 20 h/grupę, 16 osób;
- Szachy – lekcje logicznego myślenia – wymiar: 25 h/grupę, 20 osób;
- Rummikub – jak logicznie myśleć? – wymiar: 25 h/grupę, 21 osób;
- Zajęcia eksperymentalne i badawcze – wymiar: 25 h/grupę, 28 osób;
- Koło podróżnicze – kształcenie umiejętności planowania i sprawczości – wymiar: 20 h/grupę, 19 osób;
- Teatr w szkole – rozwijanie umiejętności personalnych – wymiar: 20 h/grupę, 13 osób;
- Artyście w tym do twarzy – warsztaty twórczości plastycznej – wymiar: 20 h/grupę, 12 osób.
Dla rodziców / opiekunów prawnych przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących warsztatów:
(zajęcia grupowe, wymiar: 3 h/grupę)
- Warsztaty – „Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne – nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija?” – 84 osoby;
- Warsztaty – „Trening skutecznego i empatycznego rodzica” – 62 osoby;
- Warsztaty – „Ćwiczenia lewopółkulowe, które usprawnią zdolności poznawcze dziecka” – 48 osób;
- Warsztaty – „Depresja nastolatka – jak możesz pomóc swojemu dziecku?” – 85 osób;
- Warsztaty – „Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi?” – 94 osoby;
- Warsztaty – „Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna?” – 67 osób;
- Warsztaty – „Moje dziecko nie chce się uczyć – jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy?” – 67 osób;
- Warsztaty – „Krótko o dyscyplinie w domu” – 93 osoby.
Dla nauczycieli i nauczycielek przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących szkoleń:
- Zadania pedagoga specjalnego w szkole – wymiar: 5 h/grupę, 15 osób;
- Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce ogólnodostępnej – wszystko, co musisz wiedzieć – wymiar: 5 h/grupę, 17 osób;
- Zajęcia rewalidacyjne – od planowania po dokumentację – wymiar: 5 h/grupę, 22 osoby;
- Edukacja włączająca w praktyce szkolnej – jak się do niej przygotować i jak dostosować program edukacji – wymiar: 5 h/grupę, 30 osób;
- Edukacja włączająca co to oznacza dla nauczyciela? – wymiar: 5 h/grupę, 41 osób;
- Nauczyciel wspomagający – rola, zadania i dokumentacja – wymiar: 5 h/grupę, 14 osób;
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: od planowania po dokumentację – wymiar: 5 h/grupę, 13 osób;
- ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z najnowszymi przepisami – kogo obejmuje, kto jej udziela i jakie ma formy? – wymiar: 5 h/grupę, 17 osób;
- IPET i WOPFU – jak je przygotować krok po kroku zgodnie z najnowszymi wytycznymi? – wymiar: 5 h/grupę, 48 osób;
- Edukacja inkluzyjna – jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów – wymiar: 5 h/grupę, 44 osoby;
- Uczeń niepełnosprawny intelektualnie-poznaj sprawdzone metody pracy – wymiar: 5 h/grupę, 9 osób;
- Metody pracy z autystycznym uczniem – praktyczne porady – wymiar: 5 h/grupę, 18 osób;
- Uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną – organizacja kształcenia specjalnego w realiach szkoły masowej – wymiar: 5 h/grupę, 15 osób;
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – wymiar: 12 h/grupę, 5 osób;
- Jak prawidłowo dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w placówce? – wymiar: 5 h/grupę, 53 osoby.
W ramach wsparcia realizowane będą także działania integracyjne:
- Organizacja pikników integracyjnych w każdej ze szkół objętych projektem
REKRUTACJA
Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącach: wrzesień – październik 2025 r.
Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne – niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.
Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:
- szkół objętych wsparciem
- Wnioskodawcy – Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA
- Partnera – Gmina Poświętne
Kwalifikacja do Projektu
Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Edukacja równych szans i wszechstronnego rozwoju. Rozwój edukacji włączającej w gminie Poświętne”.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.
SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM
v
Szkoła Podstawowa im. por. Stanisława Lecha w Poświętnem
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Poświętnem
Cygów ul. Szkolna 20, 05-326 Poświętne
tel. 25 752 03 63
v
Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Nowych Ręczajach
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nowych Ręczajach
Nowe Ręczaje 20a, 05-326 Poświętne
tel. 500 434 208
v
Szkoła Podstawowa w Międzylesiu
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Międzylesiu
Międzyleś 12a, 05-326 Poświętne
tel. 25 799 16 56
v
Szkoła Podstawowa im. mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Zabrańcu
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabrańcu
ul. ks. Wł. Skonieckiego 8, 05-079 Zabraniec
v
Kontakt
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA
ul. Królowej Jadwigi 97
30-209 Kraków
Telefon: 12 431 07 05
Gmina Poświętne
Ul. Krótka 1
05-326 Poświętne
Telefon: 25 752 03 80
HASHTAGI:
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)
Szkolenie dla Kół Gospodyń Wiejskich pt.„Sprawozdawczość oraz prawne aspekty działalności kół gospodyń wiejskich”
Serdecznie zapraszamy na szkolenie dla Kół Gospodyń Wiejskich pt.
„Sprawozdawczość oraz prawne aspekty działalności kół gospodyń wiejskich”,
które odbędzie się w dniu 22 września 2025 r. od godz. 9:00 w formie online na platformie Microsoft Teams.
Szkolenie jest współorganizowane z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Mazowieckim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego.
W programie m.in.:
- prawne aspekty zakładania i prowadzenia KGW, statut i rejestracja w ARiMR,
- dokumentacja działalności, obowiązki zarządu i członków,
- działalność zarobkowa i sprawozdawczość finansowa,
- zasady prowadzenia uproszczonej ewidencji, CIT-8, sprzedaż i kasa fiskalna,
- przepisy sanitarne, weterynaryjne, handlowe,
- ochrona danych osobowych i standardy ochrony małoletnich,
- panel pytań i odpowiedzi.
Szkolenie poprowadzi Andrzej Rybus-Tołłoczko – doświadczony trener w zakresie prawa i funkcjonowania KGW.
Link do spotkania na platformie Teams zostanie przesłany uczestnikom 48 godzin przed planowanym rozpoczęciem szkolenia.
Formularz rejestracyjny znajduje się pod tym linkiem:
Pozdrawiam
Izabella Sasin
Prezes Fundacji Ogarnij Emocje
kontakt;
tel. 795990820
Próba syren
Przypominamy o próbie syren przeprowadzonej przez WCZK, która odbędzie się 12.08.2025 w godzinach 10.30-10.45. Następnie o godzinie 11:00 zostanie przeprowadzona próba syren przez PCZK





