„Edukacja równych szans i wszechstronnego rozwoju.Rozwój edukacji włączającej w gminie Poświętne”

PROJEKT
„Edukacja równych szans i wszechstronnego rozwoju.
Rozwój edukacji włączającej w gminie Poświętne”
projekt realizowany w ramach programu regionalnego współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Priorytet VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu
Działanie 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów
Program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Projekt realizowany jest przez:
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA,
ul. Królowej Jadwigi 97, 30-209 Kraków,
w partnerstwie z
Gminą Poświętne,
ul. Krótka 1, 05-326 Poświętne
Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 r. do 30.06.2026 r.
Wartość projektu: 2 007 106,32 zł.
Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 1 003 553,16 zł.
Wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 701 959,56 zł.
Głównym celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej, przez działania związane ze wsparciem szkół w realizacji edukacji włączającej, z wykorzystaniem wypracowanego w POWER 2014-2020 modelu „Dostępna szkoła” w zakresie wdrożenia standardu dostępności edukacyjno-społecznej przez:
- objęcie wsparciem 326 uczniów (147 dz; 179 ch) z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w szczególności w niekorzystnej sytuacji, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce; uczniów/nic, którzy doświadczają ubóstwa, należących do mniejszości narodowościowych lub etnicznych, uczniów/nic z doświadczeniem migracji oraz uczniów/nic którzy dysponują szczególnymi zdolnościami; uczęszczających do 4 szkół podstawowych w woj. mazowieckim, powiecie wołomińskim, w Gminie Poświętne, poprzez:
- realizację wsparcia psychologicznego, rozwijanie kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych, realizację wsparcia terapeutycznego, przeprowadzenie zaj dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz doradztwa zawodowego;
- zapewnienie uczniom/com pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej oraz przygotowania ich do wspólnej edukacji z kolegami/koleżankami z SPE, w szczególności z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałania zachowaniom dyskryminacyjnym;
- podniesienie kompetencji 88 osób (80 K; 8 M) z kadry szkół przez realizację szkoleń;
- objęcie wsparciem 261 os.(222 K; 39 M) -rodziców/opiekunów prawnych uczniów/nic;
- doposażenie szkół w nowoczesne pomoce i sprzęt ICT zwiększające dostępność szkół do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
w okresie od 01.09.2025r. do 30.06.2026r.
CELE SZCZEGÓŁOWE – EFEKTY
- Złagodzenie zdiagnozowanych dysfunkcji u 33 uczniów (15 dz; 18 ch) z niepełnosprawnościami i o SPE przez zrealizowanie: wsparcia psychologicznego; warsztatów kompetencji miękkich; zaj. rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne; warsztatów rozwoju kompetencji społecznych dla osób z mniejszości narodowych.
- Zmniejszenie bądź wyeliminowanie zdiagnozowanych deficytów lub zaburzeń u 110 uczniów (55 dz; 55 ch) ze SPE w tym z niepełnosprawnościami przez zrealizowanie wsparcia terapeutycznego w postaci zajęć: terapia wyrównawcza; warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów/nic z zaburzeniami przetwarzania bodźców; ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia; terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka; terapia ręki; zajęcia z balbutologopedii; wsparcie terapeutyczne dla uczniów/nic z zaburzeniami słuchu; zajęcia z kinezyterapii; artterapia.
- Rozwinięcie kompetencji kluczowych z zakresu rozumienia i tworzenia informacji, technologii informacyjno-komunikacyjnych, językowych i umiejętności szybkiego uczenia się u 90 uczniów (38 dz; 52 ch) szczególnie uzdolnionych przez zrealizowanie dodatkowych zajęć rozwijających tj.: robotyka i programowanie; sztuczna inteligencja; modelowanie i druk 3D; kreatywność; umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji; technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania; zajęć językowych zakończonych egzaminem zewnętrznym; zajęć z informatyki zakończonych egzaminem zewnętrznym.
- Rozwinięcie u 8 uczniów (4 dz; 4 ch) właściwych postaw niezbędnych na rynku pracy i umiejętności doboru właściwej ścieżki edukacyjnej przez zrealizowanie zajęć z doradztwa zawodowego.
- Rozwinięcie kompetencji kluczowych matematyczno-przyrodniczych oraz umiejętności logicznego myślenia, personalnych i artystycznych u 85 uczniów (35 dz; 50 ch) szczególnie uzdolnionych przez zrealizowanie dodatkowych zajęć rozwijających w zakresie: eksperymenty i badania; logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne; symulacyjne gry biznesowe; szachy; koło podróżnicze; teatr w szkole; gry matematyczne; rumikub; warsztaty twórczości plastycznej.
- Podniesienie wiedzy i zwiększenie świadomości u 261 rodziców (222 K; 39M) w zakresie właściwego wspierania edukacji i rozwoju swoich dzieci.
- Wzrost kompetencji zawodowych u 88 nauczycieli (80 K; 8 M) przez zrealizowanie szkoleń/zajęć rozwijających ich umiejętności i kompetencje wychowawcze w zakresie edukacji włączającej.
- Przeprowadzenie działań integracyjnych przez zorganizowanie pikników integracyjnych i wspólnych działań z uczniami ze szkół specjalnych.
- Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie w nowoczesne pomoce dydaktyczne i sprzęt ICT.
RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO W PROJEKCIE
W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:
- uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,
- rodziców / opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,
- nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń.
Dla uczniów i uczennic przewidziano wsparcie w postaci następujących zajęć:
- Zajęcia dla uczniów/nic o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w tym do uczniów/nic z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia psychologicznego, kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych:
- Wsparcie psychologiczne (zajęcia indywidualne) – wymiar: 5 h/osobę, 20 osób;
- Warsztaty kompetencji miękkich (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 20 osób;
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne – wymiar: 25 h/grupę, 19 osób;
- Warsztaty rozwoju kompetencji społecznych dla osób obcego pochodzenia – wymiar: 15 h/grupę, 8 osób.
- Wsparcie terapeutyczne – dodatkowe zajęcia specjalistyczne:
- Terapia wyrównawcza – wymiar: 25 h/grupę, 73 osoby;
- Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u ucz. z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 23 osoby;
- Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 15 osób;
- Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia zajęcia grupowe) – wymiar: 25 h/grupę, 8 osób;
- Terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka (zajęcia indywidualne) – wymiar: 25 h/grupę, 20 osób;
- Terapia ręki (zajęcia indywidualne) – wymiar: 10 h/osobę, 17 osób;
- Zajęcia z balbutologopedii (zajęcia indywidualne) – wymiar: 25 h/osobę, 22 osoby;
- Wsparcie terapeutyczne – rozwijanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej – wymiar: 25 h/grupę, 24 osoby;
- Zajęcia z kinezyterapii (zajęcia indywidualne) – wymiar: 20 h/osobę, 4 osoby;
- Zajęcia z kinezyterapii (zajęcia grupowe) – wymiar: 20 h/grupę, 8 osób;
- Artterapia – wymiar: 25 h/grupę, 6 osób.
- Zajęcia dla uczniów/nic uzdolnionych rozwijające kompetencje kluczowe z zakresu rozumienia i tworzenia informacji, technologii informacyjno- komunikacyjnych, językowych i umiejętności szybkiego uczenia się. Doradztwo zawodowe:
- Zajęcia rozwijające kreatywność, umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji – wymiar: 25 h/grupę, 16 osób;
- Robotyka i programowanie – wymiar: 25 h/grupę, 33 osoby;
- Sztuczna inteligencja – wymiar: 25 h/grupę, 26 osób;
- Modelowanie i druk 3D – wymiar: 25 h/grupę, 15 osób;
- Zajęcia z informatyki zakończone egzaminem zewnętrznym zgodnym z DIGCOMP i certyfikatem-wymiar: 120 h/ grupę, 9 osób;
- Zajęcia rozwijające z języka angielskiego lub języka niemieckiego zakończone egzaminem zewnętrznym TELC/TOEIC/TGLS lub równoważnym – wymiar: 120 h/ grupę, 70 osób;
- Zajęcia z technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania – wymiar: 25 h/grupę, 23 osoby;
- Indywidualne doradztwo zawodowe – wymiar: 5 h/osobę, 8 osób.
- Zajęcia dla uczniów/nic uzdolnionych rozwijające kompetencje kluczowe matematyczno-przyrodnicze. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, personalnych i artystycznych:
- Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne – wymiar: 25 h/ grupę, 16 osób;
- Gry i zabawy matematyczne – wymiar: 25 h/grupę, 15 osób;
- Warsztaty – Symulacyjne gry biznesowe – wymiar: 20 h/grupę, 16 osób;
- Szachy – lekcje logicznego myślenia – wymiar: 25 h/grupę, 20 osób;
- Rummikub – jak logicznie myśleć? – wymiar: 25 h/grupę, 21 osób;
- Zajęcia eksperymentalne i badawcze – wymiar: 25 h/grupę, 28 osób;
- Koło podróżnicze – kształcenie umiejętności planowania i sprawczości – wymiar: 20 h/grupę, 19 osób;
- Teatr w szkole – rozwijanie umiejętności personalnych – wymiar: 20 h/grupę, 13 osób;
- Artyście w tym do twarzy – warsztaty twórczości plastycznej – wymiar: 20 h/grupę, 12 osób.
Dla rodziców / opiekunów prawnych przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących warsztatów:
(zajęcia grupowe, wymiar: 3 h/grupę)
- Warsztaty – „Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne – nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija?” – 84 osoby;
- Warsztaty – „Trening skutecznego i empatycznego rodzica” – 62 osoby;
- Warsztaty – „Ćwiczenia lewopółkulowe, które usprawnią zdolności poznawcze dziecka” – 48 osób;
- Warsztaty – „Depresja nastolatka – jak możesz pomóc swojemu dziecku?” – 85 osób;
- Warsztaty – „Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi?” – 94 osoby;
- Warsztaty – „Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna?” – 67 osób;
- Warsztaty – „Moje dziecko nie chce się uczyć – jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy?” – 67 osób;
- Warsztaty – „Krótko o dyscyplinie w domu” – 93 osoby.
Dla nauczycieli i nauczycielek przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących szkoleń:
- Zadania pedagoga specjalnego w szkole – wymiar: 5 h/grupę, 15 osób;
- Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce ogólnodostępnej – wszystko, co musisz wiedzieć – wymiar: 5 h/grupę, 17 osób;
- Zajęcia rewalidacyjne – od planowania po dokumentację – wymiar: 5 h/grupę, 22 osoby;
- Edukacja włączająca w praktyce szkolnej – jak się do niej przygotować i jak dostosować program edukacji – wymiar: 5 h/grupę, 30 osób;
- Edukacja włączająca co to oznacza dla nauczyciela? – wymiar: 5 h/grupę, 41 osób;
- Nauczyciel wspomagający – rola, zadania i dokumentacja – wymiar: 5 h/grupę, 14 osób;
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: od planowania po dokumentację – wymiar: 5 h/grupę, 13 osób;
- ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z najnowszymi przepisami – kogo obejmuje, kto jej udziela i jakie ma formy? – wymiar: 5 h/grupę, 17 osób;
- IPET i WOPFU – jak je przygotować krok po kroku zgodnie z najnowszymi wytycznymi? – wymiar: 5 h/grupę, 48 osób;
- Edukacja inkluzyjna – jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów – wymiar: 5 h/grupę, 44 osoby;
- Uczeń niepełnosprawny intelektualnie-poznaj sprawdzone metody pracy – wymiar: 5 h/grupę, 9 osób;
- Metody pracy z autystycznym uczniem – praktyczne porady – wymiar: 5 h/grupę, 18 osób;
- Uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną – organizacja kształcenia specjalnego w realiach szkoły masowej – wymiar: 5 h/grupę, 15 osób;
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – wymiar: 12 h/grupę, 5 osób;
- Jak prawidłowo dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w placówce? – wymiar: 5 h/grupę, 53 osoby.
W ramach wsparcia realizowane będą także działania integracyjne:
- Organizacja pikników integracyjnych w każdej ze szkół objętych projektem
REKRUTACJA
Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącach: wrzesień – październik 2025 r.
Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne – niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.
Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:
- szkół objętych wsparciem
- Wnioskodawcy – Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA
- Partnera – Gmina Poświętne
Kwalifikacja do Projektu
Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Edukacja równych szans i wszechstronnego rozwoju. Rozwój edukacji włączającej w gminie Poświętne”.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.
SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM
v
Szkoła Podstawowa im. por. Stanisława Lecha w Poświętnem
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Poświętnem
Cygów ul. Szkolna 20, 05-326 Poświętne
tel. 25 752 03 63
v
Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Nowych Ręczajach
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nowych Ręczajach
Nowe Ręczaje 20a, 05-326 Poświętne
tel. 500 434 208
v
Szkoła Podstawowa w Międzylesiu
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Międzylesiu
Międzyleś 12a, 05-326 Poświętne
tel. 25 799 16 56
v
Szkoła Podstawowa im. mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Zabrańcu
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabrańcu
ul. ks. Wł. Skonieckiego 8, 05-079 Zabraniec
v
Kontakt
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA
ul. Królowej Jadwigi 97
30-209 Kraków
Telefon: 12 431 07 05
Gmina Poświętne
Ul. Krótka 1
05-326 Poświętne
Telefon: 25 752 03 80
HASHTAGI:
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)